Těchto 12 potravin rozpustí a vyplaví usazený cholesterol z vašich cév – 1. část

Share

potraviny_na_cholesterol_cas_na_zdrave_jidlo_czKaždým dnem přibývá počet lidí s kardiovaskulárními onemocněními. Rovněž se zvyšuje i počet úmrtí na související komplikace, jako jsou srdeční infarkt či mozková mrtvice.

Jedním z hlavních rizik vzniku kardiovaskulárních onemocnění jsou ucpané cévy. Ty totiž přenášejí krev s kyslíkem a výživnými látkami do celého těla.

Zdravé cévy jsou pružné, silné, elastické a neobsahují žádné usazeniny. Když se však v cévách vytvoří tuky, cholesterol nebo jiné látky, mohou se ucpat a následně zúžit nebo ztvrdnout.

Tento stav, který způsobuje snížení krevního průtoku cévami, se nazývá ateroskleróza.

K ucpání cév nedojde přes noc. Jejich blokace nastává v průběhu delšího času. Na vzniku tohoto onemocnění se ve velké míře podílí i strava a celkový životní styl.

Dobrou zprávou je, že pomocí některých zdravých potravin můžete předejít ucpání cév a dalším doprovodným onemocněním.

Dnes vám prozradíme 12 nejúčinnějších potravin, se kterými si pročistíte své cévy od usazeného cholesterolu:

12 potravin pro pročištění cév

1. Česnek

Skvělým přírodním čistícím prostředkem na cévy je česnek. Je bohatý na antioxidanty, které brání působení volných radikálů stojících za vznikem srdečních onemocnění a ucpaných cév.

Pravidelná konzumace česneku snižuje hladinu špatného LDL cholesterolu v krvi. Rozšiřuje také krevní cévy, zlepšuje krevní oběh a pomáhá předcházet kornatění tepen.

Studie z roku 2016, publikovaná v časopise Výživa, uvádí, že extrakt z česneku pomáhá snižovat objem povlaku v koronární artérii u pacientů s metabolickým syndromem.

Konzumujte 1 až 2 čerstvé stroužky česneku každé ráno spolu s jiným jídlem, protože sám o sobě může podráždit žaludek.

Je vhodné ho přidávat i do polévek, salátových dresinků, či různých jídel.

Po zahřátí však část svých účinků ztrácí, proto uvařeného česneku je třeba zkonzumovat o něco více než syrového, abyste dosáhli stejného účinku.

2. Granátová jablka

Granátová jablka mají vysoký obsah antioxidantů, které pomáhají bojovat proti volným radikálům v těle. Pomáhají také snižovat tukové usazeniny v tepnách, čímž předcházejí vážným zdravotním problémům, jako je ateroskleróza.

Toto ovoce také stimuluje tvorbu oxidu dusnatého v těle, který udržuje vaše cévy průchodné a zabezpečuje zdravé proudění krve.

Zabraňuje také tvorbě povlaků a krevních sraženin v cévách.

Studie z roku 2004, zveřejněná v časopise Klinická výživa, uvádí, že u pacientů se zúženými věncovými tepnami, kteří pili šťávu z granátového jablka po dobu tří let, došlo k nápravě tloušťky tepen, ke snížení krevního tlaku a snížení hladiny špatného cholesterolu (LDL).

Studie z roku 2013 zveřejněna v časopise Ateroskleróza uvádí, že extrakt z granátového jablka působí proti ateroskleróze, protože snižuje oxidační stres a zánět ve stěnách cév.

Konzumujte 1 až 2 granátová jablka denně. Stejně můžete vypít 1 sklenici šťávy z granátových jablek denně.

3. Zelený čaj

Zelený čaj – především zelený čas Matcha bohatý na výživné látky – má vysoký obsah katechinů, antioxidačních rostlinných fenolů, které brání vstřebávání cholesterolu během trávení.

Vychutnejte si jeden nebo dva šálky zeleného čaje denně, abyste si zlepšili hladinu krevních lipidů a pomohli snížit ucpání cév.

Zelený čaj také přirozeně posiluje metabolismus, díky čemuž vám pomůže snadněji zhubnout a podpořit kardiovaskulární zdraví.

4. Špenát

Tato chutná a výživná listová zelenina má mnohé zdravotní přínosy. Tím nejdůležitějším je to, že udržuje zdraví srdce.

Špenát je bohatým zdrojem oxidu dusnatého, který tepny chrání před kontrakcí, usazeninami a srážením krve.

Studie z roku 2015, publikovaná ve Výzkumu pro klinickou výživu, uvádí, že 7denní konzumace špenátu, může pomoci snížit odpolední ztuhlost cév.

Navíc, díky jeho vysokému obsahu vitamínů A a C pomáhá předcházet tomu, aby se škodlivý LDL cholesterol nalepil na stěny cév, a tím snižuje riziko vzniku aterosklerózy.

Špenát má také vysoký obsah draslíku a kyseliny listové, které se považují za dva nejdůležitější látky bojující proti vysokému cholesterolu a krevnímu tlaku.

Konzumujte alespoň 1/2 šálku špenátu denně. Tuto zeleninu si můžete vychutnat i v salátech, polévkách, v šťávách nebo smoothies.

5. Chřest

Chřest přirozeně čistí vaše cévy. Snižuje krevní tlak a předchází vzniku krevních sraženin.

Vitaminy skupiny B, především vitamín B6, pomáhají snížit hladinu homocysteinu (aminokyseliny spojené s onemocněním srdce) a hladinu C-reaktivního proteinu (zánětlivého markeru).

Studie z roku 2005 zveřejněna v časopise Cirkulace uvádí, že zvýšené hladiny homocysteinu naznačují zvýšené riziko onemocnění koronárních artérií a krevních sraženin v tepnách a žilách.

Chřest je účinný při snížení hladin homocysteinu, protože má vysoký obsah kyseliny listové a vitamínů B6 a B12.

Stejně také stimuluje tvorbu glutathionu v těle. Jde o antioxidant, který bojuje proti zánětům a zabraňuje poškození v důsledku oxidace, která může vést k ucpání nebo zablokování cév.

Navíc v chřestu zabraňuje kornatění tepen a udržuje vápník mimo arteriálního obložení.

Tuto chutnou zeleninu konzumujte pravidelně a co nejvíce. Můžete si ji připravit jako předkrm nebo přílohu.

6. Avokádo

Avokádo obsahuje vysoké množství zdravých tuků a jiných výživných látek, které snižují škodlivý LDL cholesterol.

Zdravý HDL cholesterol pomáhá udržovat tepny čisté.

Studie z roku 1996 publikována v archivech časopisu Lékařský výzkum uvádí, že vysoká hladina mononenasycených mastných kyselin v avokádu může zlepšit tukové profily u zdravých pacientů, ale zejména u pacientů s vysokým cholesterolem, dokonce i když trpí na izolovanou hypertriglyceridemií – zvýšenou koncentrací triglyceridů při normální koncentraci celkového cholesterolu.

I vitamín E v avokádu předchází oxidaci cholesterolu. Obsahuje také kyselinu listovou (vitamin B9), která snižuje hladinu homocysteinu v krvi spolu s draslíkem. Ten je zase vhodný pro snižování krevního tlaku.

Konzumujte 1/2 avokáda denně. Můžete ho dokonce použít jako zdravou náhradu za máslo na chléb či toast nebo smetanu. Je výbornou přísadou do různých pomazánek.

Mohlo by se vám líbit...

komentáře 2

  1. 25.4.2017

    […] Zmíněný článek naleznete ZDE. […]

  2. 14.7.2017

    […] Když konzumujete česnek, kontrolujete si hladinu LDL cholesterolu. Také zabraňujete produkci hormonu angiotensinu II a uvolňuje cévy. […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share

Sledujte nás na Facebooku