Pažitka je malý zázrak přírody. Chrání před rakovinou jícnu, žaludku, prsou i plic

Share

Pažitka není náročná na pěstování a měl by ji mít každý doma. Je totiž nejen chutná, ale také velmi zdravá. Pažitka je nenápadná zelenina, která by neměla chybět v žádné domácnosti. Pěstovat se dá venku na zahradě, ale i v panelákovém bytě někde na okně.

Pažitka má velmi široké využití a je skvělým pomocníkem zejména v studené kuchyních. Kromě toho, že je dobrá, má v sobě obrovské množství zdravých látek a může naše tělo ochránit i před mnoha druhy rakoviny!

Pažitka je v Evropě, Asii a v severní Americe velmi rozšířená. Chutná a voní jako jemná cibulka. V kuchyni má široké využití. Může se jí ochutit chléb s máslem či sádlem nebo polévky.

Vylepšuje chuť brambor, vaječných jídel, polévek a omáček. Přidává se i do lehkých rybích specialit nebo do omáček. Pažitka povzbuzuje chuť k jídlu, podporuje trávení, usnadňuje zažívání a má protizánětlivé účinky. Je ceněna pro svůj vysoký obsah bílkovin, je zdrojem vitamínu C a B2 a celé řady minerálů, jako je sodík, vápník, železo nebo fosfor. Doporučuje se konzumovat pouze v syrovém stavu, protože sušená ztrácí své aroma.

Proč jíst pažitku?

1. Pažitka výrazně podporuje chuť k jídlu a tvorbu trávicích šťáv.

2. Je účinná proti střevním parazitům.

3. Snižuje krevní tlak.

4. Obsahuje vysoké množství vitamínu C, riboflavinu, draslíku, vápníku, fosforu, sodíku, železa a beta-karotenu.

5. Nať pažitky má mnohostranné využití. Je neocenitelná hlavně v studené kuchyni.

Účinné látky v pažitce

Obsahuje vysokou hladinu vitamínu C, riboflavinu, draslíku, vápníku, fosforu, sodíku, železa a betakarotenu.

Význam pažitky pro zdraví

Pažitka je výborné stomachikum – podporuje chuť k jídlu a tvorbu trávicích šťáv. Je také účinná proti střevním parazitům a snižuje krevní tlak.

Chrání před rakovinou jícnu, žaludku, tlustého střeva, prsu a plic. Má také antisklerotický, dezinfekční a imunostimulační účinek.

Čistí střeva

Je ideální jako dobrý čistič našich střev. Měli by ji konzumovat lidé s vysokým krevním tlakem. Obsahuje prospěšné vitamíny, vápník, železo a betakaroten.

Přínosy pažitky na zdraví

▪ Pažitka má velmi nízký obsah kalorií, 100 g čerstvých listů obsahuje jen 30 kalorií. Avšak bylinka obsahuje mnoho vynikajících flavonoidů, antioxidantů, rostlinných vláken, minerálů a vitamínů, které mají osvědčený přínos pro zdraví.

▪ Stejně jako jarní cibulka, i pažitka obsahuje více rostlinných vláknin jako jiný zástupci cibulových rostlin, jako je cibule, šalotka, pórek a podobně. 100 g čerstvých listů nám poskytne 2½ g, což je 7% doporučené denní dávky vláken.


▪ Obsahuje alicin. Laboratorní studie prokazují, že allicin snižuje produkci cholesterolu. Kromě toho byly potvrzeny její antibakteriální, antivirové a protinádorové účinky.

▪ Alicin také snižuje tuhost cév, a proto pažitka snižuje celkový krevní tlak. Kromě toho má fibrinolytické účinky, které odstraňují sraženiny v cévách, což pomáhá snížit celkové riziko ischemické choroby srdeční (ICHS), periferní cévní onemocnění a mrtvici.

▪ Pažitka překvapivě obsahuje více vitamínu A než kterákoli jiná cibulová zelenina. 100 g čerstvých listů obsahuje 145 % denní doporučené dávky. Kromě toho zelené listy obsahují další flavonoidy, fenolické antioxidanty, jako jsou karotenu zeaxantin a lutein. Tyto sloučeniny spolu pomáhají chránit lidské tělo před rakovinou plic a ústní dutiny.

▪ Pažitka má i některé další důležité vitaminy, jako je vitamin C a K, ve skutečnosti, pažitka je jedním z nejbohatších zdrojů vitamínu K. 100 g čerstvých zelených lístků obsahuje 212,7  mikrogramů nebo 177 % doporučené denní dávky tohoto vitamínu. vědecké studie ukazují, že vitamin K má potenciální úlohu ve zdraví kostí tím, že podporuje tvorbu a posílení kostí. Vitamin K ve stravě pomáhá předcházet poškození neuronů v mozku, čímž přispívá k léčbě a zpomalení Alzheimerovy choroby.

▪ Čerstvá pažitka je bohatým zdrojem kyseliny listové. 100 g listů pažitky poskytuje 105 mikrogramů nebo 26 % denní doporučené dávky folátu. Kyselina listová je nezbytná pro syntézu DNA a dělení buněk. Adekvátní množství kyseliny listové ve stravě během těhotenství může pomoci zabránit poruše neuronové trubice plodu dítěte.

▪ V listech pažitky jsou zastoupeny i vitaminy B-komplexu, jakož i některé základní minerály, jako je měď, železo, mangan, zinek a vápník. Listy zeleniny obsahují několik důležitých vitamínů, jako je pyridoxin, kyselina pantotenová, niacin, riboflavin, thiamin, a to vše v zdravých poměrech.

Související 


Autor: Mária Popelková

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share

Sledujte nás na Facebooku