Je tady podzim. Jaké potraviny si dopřát a jaké ne

Share

zeleninaS podzimem přichází, kromě změny v šatníku, také změna ve vašem stravování. Ochlazuje se a vy máte čím dál tím více chuť na teplé pokrmy, také míváte častěji hlad než v létě. Na podzim byste měli učinit několik změn ve vašem jídelníčku, abyste byli stále plní energie a vaše tělo bylo zdravé a připravené na zimu.

Nejen zvířata, ale i my jsme stále spjati s přírodou natolik, že bychom se ji měli částečně přizpůsobovat.

Změna počasí a změna jídelníčku

Vaše změna jídelníčku je samozřejmě vázána na roční dobu.

I přestože máme dnes tu možnost nakoupit si i nesezónní ovoce a zeleninu v jakémkoliv obchodě během celého roku, je dobré konzumovat zeleninu sezónní, kterou nám příroda dopřává, je to přirozené.

Podzim a zima je obdobím, kdy je pro vás dovoleno konzumovat potraviny tzv. těžší a výživnější. Toužíte po tepelně upraveném jídle, sladké chuti a dokonce i chuti kyselé.

Nevhodnými se pro vás stávají potraviny ochlazující, syrové, suché a lehké, které vás dostatečně nezasytí a nenadopují energií.

Jak se cítí váš organismus na podzim?

Na podzim se váš organismus cítí doslova suše, máte pocit suché pokožky, trápí vás suchý kašel a i doma vás obklopuje suché prostředí.

Může to znít zvláštně, když venku stále prší, ale vás vysušuje onen chlad a studený vítr. Dobré je váš organismus zvlhčovat.

Dopřávejte si houby, ořechy, semena, med a vejce. Abyste se vyhnuli suchému kašli, dopřejte si křen, černou ředkev, švestky, hrušky a další sezónní ovoce.

Na jakou zeleninu vsadit?

Pro vaše tělo jsou na podzim vhodné potraviny tepelně upravované, ať už dušené či vařené. Váš organismus bude nadšený z mrkve, okurky, červené řepy, cukety, česneku, dýně, pórku, černých oliv, kapusty, květáku, chřestu a batátů. Veškerou tuto zeleninu můžete tepelně upravit.

Výborně chutná pečená řepa s mrkví, dýní, česnekem a cibulí pokapaná jen trochou olivového oleje a obohacená o sůl, pepř a rozmarýn, na tom si pochutnáte.

Jaké zelenině a ovoci se vyhnout?

Omezit byste měli především konzumaci mražené, sušené a syrové zeleniny. Z druhů zeleniny jsou to brambory, celer, kedluben, kukuřice, rajčata, lilek, tuřín a celer.

Vyhýbejte se také sušenému a nezralému ovoci a dopřávejte si sladké plody sezónní jako jsou například jablka, hrušky, švestky a první dovezené pomeranče a mandarinky. Ty mají lahodnou chuť především v zimním období.

Jak je to s obilovinami, masem a luštěninami?

Především obiloviny, rýže a quinoa by se měly stát základem vašeho jídelníčku. Příliš vhodný není kuskus, pohanka a jáhly.

Dopřát byste si měli také červenou čočku, mungo, sóju, cizrnu a vyhnout se fazolím. Z masa vybírejte to s vyšší energetickou hodnotou.

Místo drůbeže si jednou za čas dopřejte hovězí maso. Není potřeba abyste maso konzumovali každý den, ani naši předci ho nekonzumovali tak často jako my. Dopřejte si maso králičí, vepřové, hovězí a zvěřinu.

Vhodné koření?

Jelikož s podzimem přichází také snížení teploty, dopřávejte si taková koření, která váš organismus náležitě zahřejí a nastartují váš metabolismus.

Mezi taková koření patří především chilli, skořice, zázvor a pepř. Navíc vůně skořice a zázvoru je pro podzim a zimu natolik typická, že byste se bez ní neměli obejít. Trochu skořice přidejte do vašich koláčů, teplého mléka či čaje.

Připravte si čerstvý čaj z kořene zázvoru s medem. Pozor však na citron, je sice skvělým zdrojem vitamínu C, který pro svou silnější obranyschopnost potřebujete, ale má ochlazující vlastnosti, což právě na podzim příliš nepotřebujete.

Kombinace zázvoru a citronu je sice velmi chutná, ale ne příliš efektivní pro váš organismus.


VELMI NÁS POTĚŠÍTE, KDYŽ NAŠI STRÁNKU PODPOŘÍTE A DÁTE NÁM LIKE.

Zdroj

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share

Sledujte nás na Facebooku